lördag 23 mars 2024

22 januari - 22 mars

När jag kom tillbaka till Sverige i början av januari var vädret väldigt kallt. Gården var oskottad och jag kunde inte köra ut bilen från gården och i något fall fastnade jag på gatan utanför och en förbipasserande bilist stannade och hjälpte mig få in bilen på gården igen. Temperaturerna sjönk ibland ned till -23C och det krävdes två-tre dagars snöskottning och ishackande för att kunna köra ut bilen igen. I februari blev jag svårt förkyld i två veckor förlorade tillfälligt hörseln i någon vecka innan jag fick öronen urspolade på Vårdcentral.

Under vintern fick jag även veta av en tandläkare, att jag hade ett hål i en tand och att jag även lider av en kariessjukdom. Sjukdomen innebär för det första flera tusen kronor i tandläkarkostnader, en lagning och flera behandlingar. Men långsiktigt också att jag knappt eller inte alls bör konsumera socker annat än på helger.

I februari efter två intervjuer och över 30 sökta jobb, skrev jag ett nytt kontrakt för att börja arbeta på ett nyöppnat lager utanför Eskilstuna, torsdagen den 21 mars.

Uppstarten blev något förvirrad. Ingen verkade ha klart för sig vad de förväntar sig att jag och de övriga tre nya kamraterna ska ha för arbetsuppgifter. Men schemat står nu klart, kl. 15-00 vardagar. Vi fick börja med att provköra skjutstativtruckar, den svåraste trucken att köra och lasta med.

I mars arbetade jag ett antal timmar svart med trädbeskärning och trädgårdsarbete och tjänade över 4000 kronor och hittade även tre nya kunder i mitt eget villaområde. Bland annat en kund som min pappa hade, innan han gick bort våren 2016.

I februari startade jag det nya akvarium som min halvbror gav mig gratis förra året. Sedan köpte jag nya fiskar och akvariedekorationer till bägge akvarier.

Som hobbypyssel köpte jag ramar och klistrade in gamla kvitton, biljetter, Lire-sedlar och pass från mina resor i Europa och Främre Orienten sedan mitten av 1990-talet och framåt.

måndag 22 januari 2024

20 november 2023 - 21 januari 2024

På eftermiddagen vid 14.30-tiden tisdagen den 19 december vandrade jag ned till Centralstationen i Eskilstuna med två resväskor för att gå på tåget till Arlanda. Före klockan 22 på kvällen hade jag landat i Warszawa och åkt taxi till rummet jag hyrt över natten. Dagen efter tillbringade jag på Frederic Chopin-flygplatsen och vid 20.20-tiden flög jag mot Baku för att fira jul och nyår tillsammans med min fru.

Vi besökte bland annat ett oljetankermuseum i Surakhani-området, Azerbajdzjans statliga mattmuseum och Azerbajdzjans nationella konstmuseum.

Vi bodde i en stor, trevlig men lite mörk lägenhet med gammeldags inredning i området Nasimi och därifrån tog vi en promenad till Heydar-moskéen, en imponerande byggnad. Vi besökte även gamla staden (Icheri Sheher).

Vi besökte också en mysig restaurang och på nyårsaftonen vandrade vi på kvällen längs boulevarden. Vid 12-slaget bevittnade vi ett kraftigt fyrverkeri från lägenhetsfönstret.

En sorglig nyhet nådde mig under mitt besök i Baku. Min farbror som var min fars sista syskon i livet avled efter en tids sjukdom på julaftonsmorgonen den 24 december. Han var en varm, vänlig och klok människa och kommer att bli saknad. Jag är trots allt nöjd med att jag tog beslutet att åka de 100 milen till Ryssbält utanför Kalix i våras för att träffa honom och hans fru och deras son, min kusin.

Tidigt på morgonen tisdagen den 2 januari flög jag tillbaka till Warszawa och promenerade sedan den över 9 kilometer långa vägen från flygplatsen till gamla staden och besökte det kungliga slottet. Vid 15.30-tiden hade jag vandrat från slottet till lägenheten jag hyrde och efter en dusch blev det ett besök till områdets (Mokotows) närbutik för att inhandla korv, fil, mjölk och starköl. Vid kvart över fem påföljande morgon gick jag så min sista promenad genom Warszawa denna resa, cirka 5 kilometer tillbaks till flygplatsen. Hemma var jag vid 12-tiden och vandrade hem från stationen med cirka 30 kilo bagage genom snö och blåst.