onsdag 26 januari 2011

Åkte i grävskopa vid Bälgviken



I morse åkte jag med Volvon först till Hållsta och sedan mot Bälgviken för att lokalisera Sörmlandsleden, gå en promenad och sedan avsluta den med att tända en lägereld och äta korv. Vid Hållsta lyckades jag inte hitta Sörmlandsleden och fortsatte därför mot Bälgviken. Strax innan infarten till Bälgviken fick jag syn på en orange sörmlandsledenskylt. Det fanns ingenstans att parkera bilen då grusvägen som jag svängde in på var smal, så jag bestämde mig för att backa in den bredvid vägen på en plats som verkade jämn och stabil. Men efter att ha börjat fatta misstanke om att allt inte stod rätt till så gjorde jag ett försök att köra loss bilen. Då visade det sig att den satt fast och ju hårdare jag gasade desto mer grävde sig bilen ned i snön och drog sig allt mer åt höger och ned mot diket. I några minuter försökte jag förtvivlat få loss bilen genom att sparka och gräva bort snö och is, men till ingen nytta. Bilen satt fast. Att knuffa loss den var också omöjligt, då det visade sig när jag fått bort snön runt omkring bilen, att jag backat ned i en decimeterdjup grop. Återstod att be någon i lokalbefolkningen om hjälp. När jag vandrat en bit nedför grusvägen mötte jag en äldre kvinna som var ute med sina hundar och hon sade att jag kunde fråga någon som bodde i det tredje huset utefter vägen. Där hade man en traktor med vilken det skulle gå att bogsera loss min bil. Sagt och gjort så gick jag och ringde på dörren i det tredje huset vid vägen. En röd tvåvåningsvilla med en mycket gammal, röd traktor på gården. Efter en stund öppnade en gammal man med en hund, som hälsade på mig, dörren. Efter en kort diskussion erbjöd han sig att åka upp till min bil med traktorn för att se om han kunde hjälpa mig. Jag fick helt enkelt åka i grävskopan medans han körde traktorn till min bil. Väl där så konstaterade vi att det inte fanns någon krok i fronten på Volvon, så därför öppnade vi huven för att kunna fästa en bogserlina någonstans i motorrummet. Det lyckades och efter någon minut hade vi fått loss bilen. Jag kunde fortsätta med bilen mot Bälgviken. Det blev en kortare vandring längs leden, några foton, ett misslyckat försök att tända en lägereld och några kalla korvar innan jag vände tillbaka hemåt.
























Inga kommentarer: