fredag 28 januari 2011

Anställd

I förmiddags skrev jag under kontraktet och är nu anställd av ett bemanningsföretag här i Eskilstuna. Förra veckan fick jag i ett telefonsamtal veta att jag får börja jobba med IT-support hos ett företag i Kungsör. Först får jag genomgå en internutbildning och om jag klarar den så blir jag tillsvidareanställd.

Jag hade gett upp hoppet om det här jobbet efter ett ganska beskt telefonsamtal från rekryteringstjejen på bemanningsföretaget, där det bland annat sades att man bara skulle ta in sex personer och att jag inte var en av dom. Jag blev också ifrågasatt om jag hade någon servicekänsla (vad som nu egentligen skulle ha menats med det?), vilket ytterligare irriterade mig. Tydligen lyckades jag dock svara övertygande på frågan. Vi kom överens om att hon skulle kontakta mig direkt om företaget i Kungsör ville anställa fler. Jag litade dock inte på henne utan kontaktade det andra bemanningsföretaget som rekryterar personal till företaget i fråga och de gick slutligen med på att ta in mig på en intervju. När jag efter att ha fått klart med intervjun mailade rekryteringstjejen på det förstnämnda bemaningsföretaget, tog det inte mer än någon timme innan hon ringde mig och sade att jag skulle bli anställd och att jag inte behövde gå på någon mer intervju och att jag stod överst på deras lista.

Betalningen är låg och min ambition är att komma in på Volvo CE som CNC-operatör. Jag kommer att fortsätta söka jobb, men nu kan jag inom en snar framtid skriva tillbaka ägandet på mina bägge bilar, börja planera inköpet av en tredje, planera en utlandsresa och få en någorlunda normal tillvaro. Jag är inte medveten om hur många jobb jag sökt totalt sen jag började sökandet när jag var 23-24 år gammal, men det kan röra sig om 100-150.

Inga kommentarer: